poniedziałek, 16 lipca 2018

NAUKA GRY NA DZWONKACH + flet prosty + fortepian /pianino/

WEJDŹ TUTAJ i zagraj dowolna melodię
/poczekaj, aż się "załadują"/










Wierszyki do śpiewania na melodię gamy
Mały Jurek wlazł na murek!
Patrz na Jurka - spada z murka!


Słonko wschodzi coraz wyżej,
i zachodzi coraz niżej.




            PIOSENKI DO GRY I ŚPIEWANIA




Panie Janie
CDEC CDEC

 EFG EFG 
GAGFEC 
GAGFEC
CG↓C   x2
Panie Janie, Panie Janie,
Rano wstań, rano wstań.
Wszystkie dzwony biją,
Wszystkie dzwony biją,
Bim, bam, bom,
Bom, bam, bom.


PANIE JANIE ♫♪♪
C-D-E-C
C-D-E-C
E-F-G
E-F-G
G-A-G-F-E-C
G-A-G-F-E-C
D-G-C
D-G-C


Wlazł kotek na płotek



GEE FDD C E G
GEE FDD C E C

Wlazł kotek na płotek 
i mruga ładna to 
piosenka niedługa 
niedługa nie krótka 
lecz w sam raz zaśpiewaj 
koteczku jeszcze raz 
jeszcze raz 


Pojedziemy na łów
CDEFGEGEEEDDC EEDDEEFEEDDEEFEEDDC
Pojedziemy na łów, na łów, 
towarzyszu mój, 
Pojedziemy na łów, na łów, 
towarzyszu mój! 

Pojedziemy na łowy 
Do zielonej dąbrowy, 
towarzyszu mój, 
Na łów, na łów, na łowy 
Do zielonej dąbrowy, 
towarzyszu mój.


Była sobie żabka mała
CCCEGGGEDDFFEEGG CCCEGGGEGFEDC
AAACGGGEDDDFEEEA AAACGGGEGFEDC


1. Była sobie żabka mała. 
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM, 
która mamy nie słuchała. 
RE-RE, KUM-KUM, bęc. 

2. Na spacery wychodziła 
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM, 
innym żabkom się dziwiła. 
RE-RE, KUM-KUM, bęc. 

3. Ostrzegała ją mamusia 
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM, 
by zważała na bociusia. 
RE-RE, KUM-KUM, bęc. 

4. Przyszedł bociek niespodzianie 
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM, 
i zjadł żabkę na śniadanie. 
RE-RE, KUM-KUM, bęc. 

5. A na brzegu stare żaby 
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM, 
rajcoway jak te baby. 
RE-RE, KUM-KUM, bęc. 

6. Jedna drugiej żabie płacze 
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM, 
"Już jej nigdy nie zobaczę". 
RE-RE, KUM-KUM, bęc. 

7. Z tego taki morał mamy 
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
trzeba zawsze słuchać mamy. 
RE-RE, KUM-KUM, bęc. 

Stokrotka

F CC AA FF 
F CC FF E 
E DD EE DD 
D CC DD C 
C D E F G A 
F A GG D E FF FF F


Gdzie strumyk płynie z wolna,
Rozsiewa zioła maj,
Stokrotka rosła polna
A nad nią szumiał gaj.

"W tym gaju tak ponuro,
Że aż przeraża mnie,
Ptaszęta za wysoko,
A mnie samotnej źle".


Mam chusteczkę haftowaną
EGGGEGGGAGFEFD 3X
EGGGEGGGAGFEFC
Mam chusteczkę haftowaną, wszystkie cztery rogi, 
kogo kocham, kogo lubię rzucę mu pod nogi. 
Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję, 
a chusteczkę haftowaną tobie podaruję.

Stary niedźwiedź
CEEEFDG
EGGGCAG
CHCDCH
 DCHAGE
 CEEFDG
CEEFDC
Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, na palcach chodzimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
My go nie zbudzimy, na palcach chodzimy,
jak się zbudzi, to nas zje.

Krasnoludki ( dość trudna, duża skala)
CFFFGAF GCC GCC CFFFFGAF CAF
My jesteśmy krasnoludki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Pod grzybkami nasze budki,
Hopsa, hopsa sa,
Jemy mrówki, żabkie łapki,
Oj tak tak, oj tak tak,
A na głowach krasne czapki,
To nasz, to nasz znak.

Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
Trutu tu, trutu tu,
Gdy ktoś senny, to uśpimy,
Lulu lulu lu,
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
Ajajaj, ajajaj,
To zapłacze niezabudka,
Uuuuu.

Charleston :
sol la sol la sol la do2 la mi mi re mi mi re re mi re mi re mi sol mi re sol si la la.

Prząśniczka :
re re fa sol la re re la re re si la sol la la la mi la mi fa re fa la mi la mi fa la do2 si la sol fa fa sol sol mi do la la si la sol la re si sol mi la re.


Happy Birthday
CCDCFE CCDCGF CCC-AFFEDD CCHGAG


"W murowanej piwnicy" (łatwa)
C↓GGFEFG C↓GGFEDC CDEDEFG C↓GGFEDC

W murowanej piwnicy 
Tańcowali zbójnicy 
Kazali se piknie grać 
I na nóżki pozirać 

Tańcowałbyk kiebyk móg 
Kiebyk ni mioł krzywych nóg 
A że krziwe nogi mom 
Co podskocze , to sie gnom !



Jedzie pociąg z daleka
CFAGFEF CFAGFEF CFACAisAG CEGAisAGF
Jedzie pociąg z daleka,
Ani chwili nie czeka,
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy!
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy!
Trudno, trudno to będzie,
Dużo osób jest wszędzie. 
Pięknie pana prosimy,
Jeszcze miejsca widzimy.
A więc prędko wsiadajcie,
Do Warszawy ruszajcie.

Za górami za lasami
CDEC DEFE DCHGC CDEC DEFE DCHGC
GGGA FFFG CDEC DEFE DCHGC

Za górami, za lasami, za dolinami.
Pobili się dwaj górale ciupagami.

Hej górale, nie bijta się, 
Ma góralka dwa warkocze, podzielita się (x2)

Miała baba koguta
FFEDDCF FEG GFA FFEDDCF FEGF
CEGAisDCAAGisA CAisGGFisG AisAFFED
Miała baba koguta , koguta , koguta 

Wsadziła go do buta , do buta hej! 
O , mój miły kogucie ,kogucie 
kogucie , kogucie , kogucie , kogucie 
Jakże ci tam w tym bucie , w tym bucie 
w tym bucie , w tym bucie jest? 

Miała baba indora , indora , indora 
Wsadziła go do wora , do wora hej ! 
O , mój miły indorze ... 
Czy ci dobrze w tym worze ... jest? 

Miała baba barana , barana , barana 
Wsadziła go do siana , do siana hej ! 
O , mój miły baranie ... 
Czy ci dobrze w tym sianie ... jest ?

Pada śnieg:

mi,mi,mi,mi,mi,mi,mi,sol,do,re,mi,fa,fa,fa,fa,fa,mi,mi,mi,mi,re,re,mi,re,sol,mi,mi,mi,mi,mi,mi,mi,sol,do,re,mi,fa,fa,fa,fa,fa,mi,mi,mi,sol,sol,fa,re,do.

Poprzez białe drogi, z mrozem za pan brat
pędzą nasze sanie szybkie niby wiatr.
Biegnij koniu wrony przez uśpiony las
my wieziemy świerk zielony i śpiewamy tak:

Pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań
co za radość, gdy saniami można jechać w dal
Gdy pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań
a przed nami i za nami wiruje tyle gwiazd.

Biegniesz biała drogo nie wiadomo jak,
nie ma tu nikogo, kto by znaczył ślad.
Tylko nasze sanie, tylko szybki koń
tylko gwiazdy roześmiane i piosenki ton.

Pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań
co za radość, gdy saniami można jechać w dal
Gdy pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań
a przed nami i za nami wiruje tyle gwiazd.


Spotkanie z choinką 
ECDD DEFE DDDE CC ECDD DEFE DDDE CC
FFF EGE FGAH G FFF EFE FEDE C

Wczoraj rosłaś na polanie,
Dzisiaj przyszłaś do nas, 
Jakie miłe to spotkanie,
Choinko zielona.
 Ref.: Choinko pachnąca jak zielony las,
my ciebie lubimy, a ty lubisz nas.

"Jest taki dzień, /bardzo ciepły, choć grudniowy/
G CEG CDEC ECED / X2
AFGEAFGEAFEGAFEDAFGEAFGE(NIZSZE)ACEGAGFEDCBC

Jest taki dzień, bardzo ciepły choć grudniowy,
Dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory
Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich,
Dzień, który już każdy z nas zna od kołyski

Niebo - ziemi, niebu - ziemia,
Wszyscy - wszystkim ślą życzenia,
Drzewa - ptakom, ptaki - drzewom,
Tchnienie wiatru - płatkom śniegu

Jest taki dzień, tylko jeden raz do roku
Dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku
Jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem
Dzień, piękny dzień dziś nam rok go składa w darze

Niebo - ziemi, niebu - ziemia,
Wszyscy - wszystkim ślą życzenia,
A gdy wszyscy usną wreszcie,
Noc, igliwia zapach niesie

Wśród nocnej ciszy:
sol,la,fa,sol,re,si,si,do,la,si,sol,la,fa,sol,re,si,si,do,la,si,sol,si,sol,do,la,fa,re,sol,si,sol,si,do,la,fa,re, sol,sol,la,la,si,sol,sol,la,la,sol.

1. Wśród nocnej ciszy głos się rozchodzi: 
Wstańcie, pasterze, Bóg się wam rodzi. 
Czem prędzej się wybierajcie,
 Do Betlejem pospieszajcie Przywitać Pana. 
2. Poszli, znaleźli Dzieciątko w żłobie 
Z wszystkimi znaki, danymi sobie. 
Jako Bogu cześć Mu dali, 
A witając zawołali Z wielkiej radości: 
3. Ach, witaj, Zbawco, z dawna żądany,
 Cztery tysiące lat wyglądany. 
Na Ciebie króle, prorocy Czekali, 
a Tyś tej nocy Nam się objawił. 
4. I my czekamy na Ciebie, Pana,
 A skoro przyjdziesz na głos kapłana
, Padniemy na twarz przed Tobą, 
Wierząc, żeś jest pod osłoną Chleba i wina.


Pójdźmy Wszyscy do stajenki
CDCDCFAF CDCDCFAF Ais AGG AGFF EEDEFGAA 
Ais AGG AGFF EEDEFFFF


Pójdźmy wszyscy do stajenki, do Jezusa i Panienki
Powitajmy Maleńkiego i Maryję Matkę Jego
Powitajmy Maleńkiego i Maryję Matkę Jego

Witaj, Jezu ukochany, od Patriarchów czekany
Od Proroków ogłoszony, od narodów upragniony
Od Proroków ogłoszony, od narodów upragniony


Lulajże, Jezuniu
EEEGFEF DDFAG EEEGFEF DGFFE
GGCHAAG FFAAG EEEGFEF DGFFE

Lulajże, Jezuniu, moja perełko,
Lulaj ulubione me pieścidełko.
Lulajże, Jezuniu, lulajże, lulaj,
A ty, Go Matulu, w płaczu utulaj.


"Lulajże,  Jezuniu "
E E E G F E F 
D D F A G
E E E G F E F
D G F F E

Ref. 
G G C H A A G 
F F A A G 
E E E G F E F
D G F F E


Jezus malusieńki
CHAGisAHE CHAGisAHE
DEFFEFGG AGFEDDE AGFEDDA


Jezus malusieńki leży wśród stajenki
Płacze z zimna nie dała mu matula sukienki.
Płacze z zimna nie dała mu matula sukienki.

Gdy śliczna panna
c d e f f g b a g g f 2 razy
ref;
a g a f g
e g f e d c a g a f b
a c b a g f


Do szopy, hej pasterze
CFFGFEE CGGAGF CFFGFEE CGGAGF
CAAAisAG CAisDCHC CAAAisAGG CGGAGF


Do szopy, hej pasterze,
Do Szopy, bo tam cud!
Syn Boży w żłobie leży,
by zbawić ludzki ród.

Ref.: Śpiewajcie Aniołowie,
pasterze, grajcie Mu.
Kłaniajcie się Królowie,
nie budźcie Go ze snu.


Anioł pasterzom mówił

CCDDEDC GGAAGFisG GGA GGFFEED GGFFEED GEFEDC 

Anioł pasterzom mówił:
Chrystus się wam narodził
w Betlejem, nie bardzo podłym mieście
narodził się w ubóstwie
Pan wszego stworzenia.

"Przybieżeli do Betlejem pasterze"

c h c d e d e f g a g 
c h c d e d e f g a g 
c g g a g f e f f f g f e d 
e f a e d c 


Przybieżeli do Betlejem pasterze,
Grając skocznie Dzieciąteczku na lirze.
Refren: Chwała na wysokości, chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.

Oddawali swe ukłony w pokorze
Tobie z serca ochotnego, o Boże!
Refren: Chwała na wysokości...

Anioł Pański sam ogłosił te dziwy,
Których oni nie słyszeli, jak żywi.
Refren: Chwała na wysokości...

Dziwili się napowietrznej muzyce
i myśleli, co to będzie za Dziecię?


Sto lat
piosenka urodzinowa
G E G E G A G F E F
Sto lat, sto lat, niech żyją, żyją nam, 

F D F D F G F E D E
Sto lat, sto lat, niech żyją, żyją nam,

G G E G G E G C H A G A
Jeszcze raz, jeszcze raz niech żyją, żyją nam,
H H HC
Niech żyją nam! 




Wiosna 

EEEF E
DDDE D
CCDE GD
ref.DEFF D
CDEE C 
DGGG
GE

DEFF D
CDEE C 
DGGG
EC

" Hallelujah "

G G G G A A A 
G G G G G A A A
G A A A A A G G F G G 
G G G G G A A H 
C C C H C C C D
C D D D D E E E D D C

Ref.
E G A A 
A G E E 
E G A A 
A G E F E D C C 


Mazurek Dąbrowskiego











Wlazł kotek na płotek - na flet prosty



Lulajże, Jezuniu - na flet prosty

Lulajże, Jezuniu- na flet i dzwonki

podstawowe chwyty na flet prosty

Jak grać na flecie prostym?

Flet prosty to instrument nieskomplikowany.

Obejrzyjmy nasz flet i zastanówmy się, czy wiemy jak go złapać.


Ten obrazek będzie naszą ściągą 



Do prostych melodii wystarczą nam tylko te chwyty, jednak jeśli chcemy zagrać melodię trudniejszą powinniśmy zapoznać się również z chwytami, których opanowanie będzie wymagało dłuższej chwili czasu.

Chwyty i nuty na pięciolinie dolnej, pomimo takiej samej nazwy jak te z pięciolinii górnej są dwa razy od nich wyższe.
Należy zawsze zwracać uwagę na małą kreseczkę z prawej strony ich literowych odpowiedników!

 

Teraz, gdy znamy już chwyty, zarówno te łatwe, jak i te trudne, możemy poszukać melodii zapisanej albo literowo (te literki C, CIS, D, DIS, E...) albo nutami. Łatwiej jest znaleźć melodię zapisaną nutami. Jeśli już znajdziemy nuty z przełożeniem ich na litery nie będzie problemu, a może się okazać, że wolimy grać z nut.



FORTEPIAN

Kliknij w link kolęda BÓG SIĘ RODZI




kliknij w link kolęda Cicha noc


20 komentarzy:

  1. Edukacja muzyczna u dzieci jest bardzo istotna, kształtuje ona umiejętności motoryczne oraz rozwija umysł dziecka. kto wie, może kiedyś adepci grania na cymbałkach pójdą na studia muzyczne ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kto wie... Być może stanie się inspiracją drogi życiowej jakiegoś malucha :) Muzyka to przecież czarodziejski świat... :)

      Usuń
  2. chodzę do szkoły muzycznej

    OdpowiedzUsuń
  3. Słabe. Nie ma Przybierzeli do betlejem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcale że nie

      Usuń
    2. Nie uważam tak. Wystarczyło "poprosić" o nutki :) WESOŁYCH ŚWIĄT .Miłego grania . Nutki już są :) Pozdrawiam

      Usuń
  4. fajna lekcja, warto poćwiczyć. Ja to dopiero jestem początkującym. Szukam teraz na stronie https://veramusic.pl/ odpowiedniego sprzętu. Mają tu bardzo duży wybór różnych instrumentów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dziękuję za wpis!! Jestem bardziej podekscytowana nauką od mojego syna 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że wpis stał się inspiracją do działania :) Nigdy nie jest za późno, by zostać wirtuozem :) Ważne, że sprawia nam to przyjemność. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Czy ktos moze podać zapis literowy na cymbałki utwór"gawot"

    OdpowiedzUsuń
  7. Przykro mi, ale nie spotkałam się z zapisem nutowym na dzwonki /cymbałki/. O ile się orientuję, gawot wykonywany był raczej na pianinie, skrzypcach czy też flecie.

    OdpowiedzUsuń
  8. To jesli to mozliwe to poproszę o zapis na flet bo syn ma do wyboru. Flet lub dzwonki(wydawała się lepszą opcją😉)
    Pozdrawiam
    Laik

    OdpowiedzUsuń
  9. Proszę skorzystać z filmiku pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=70KjZcccLwM na gawot /George Frideric Handel/. W bardzo przystępny sposób pokazano chwyty na flet prosty.

    OdpowiedzUsuń