Witamy Was w nowym roku szkolnym. Zapowiada się całkiem ciekawie. Klasy II i III przystąpiły do Ogólnopolskiego Programu "5 porcji zdrowia w szkole", pod honorowym patronatem MEN. Podsumowaniem realizacji programu jest wykonanie plakatu konkursowego przez całą klasę Wszystkie niezbędne informacje znajdują się pod adresem http://wszkole.5porcji.pl/
Materiały i pomoce dydaktyczne oraz regulamin można pobrać
TUTAJ: http://wszkole.5porcji.pl/materialy.zip
RELACJA Z REALIZACJI ZAJĘĆ
klasa 2a
I
CZĘŚĆ – WPROWADZAJĄCA
„WARZYWA
I OWOCE PODSTAWĄ DIETY
– CO O NICH WIEMY?”
– CO O NICH WIEMY?”
–
wprowadzenie do tematu zajęć
Zajęcia rozpoczęliśmy od prezentacji pt. "5 porcji zdrowia" KUPS,Dzieci obejrzały ją z wielkim zainteresowaniem.
Poruszono także zagadnienia ( w oparciu o udostępnione materiały KUPS):
1. CZYM JEST PRAWIDŁOWE ŻYWIENIE?
2. ROLA WARZYW I OWOCÓW W CODZIENNEJ DIECIE
– JAKIE SĄ ZALECENIA EKSPERTÓW?
3. JAKIE POWINNO BYĆ SPOŻYCIE WARZYW I OWOCÓW KAŻDEGO DNIA?
Poruszono także zagadnienia podstaw diety, a więc odbyła się dyskusja na temat znaczenia warzyw i owoców w diecie.
Rozmowa i pogadanka dotyczyła takich zagadnień, jak:
1. ILE WARZYW I OWOCÓW NALEŻY SPOŻYWAĆ W CIĄGU DNIA?
2. WARZYWA I OWOCE A ROZWÓJ ORGANIZMU.
Dzieci dowiedziały się także, czym są porcje warzyw i owoców, a więc:
1. JAKI ROZMIAR POWINNA MIEĆ PORCJA WARZYW I OWOCÓW?
Przykładowe porcje:
a. Jedna sztuka: jabłko, gruszka, banan, pomarańcza, brzoskwinia
b. Jedna sztuka: marchewka, ogórek, pomidor (lub 3-4 koktajlowe)
c. Dwie-trzy sztuki: mandarynki, kiwi, śliwki, morele
d. Pół szklanki – ok. 100 g jagód, malin, porzeczek lub truskawek
e. Pół szklanki – ok. 100 g surówki
f. 1/4 szklanki – ok. 50 g suszonych owoców
g. Talerz zupy z warzywami, przygotowanej na warzywnym wywarze
h. Porcja sałatki zawierającej minimum 100 g warzyw lub owoców
i. Pół szklanki – ok.100 g warzyw ugotowanych lub grillowanych
j. Szklanka lub kartonik soku (ok. 200 ml)
2. DLACZEGO SOK MOŻE BYĆ JEDNĄ Z PORCJI WARZYW I OWOCÓW W CIĄGU DNIA?
3. CZY MOŻNA JEŚĆ 5 PORCJI JEDNEGO, SWOJEGO ULUBIONEGO, WARZYWA LUB OWOCU?
4. CZY SUSZONE OWOCE LICZĄ SIĘ JAKO PORCJA?
5. CZY ZIEMNIAKI MOGĄ STANOWIĆ PORCJĘ OWOCÓW I WARZYW?
Podczas zajęć rozmawialiśmy także o tym, że owoce i warzywa to źródło zdrowia.
Dzieci dowiedziały się:
1. JAKIE WITAMINY ZNAJDZIEMY W OWOCACH I WARZYWACH?
2. JAKIE SKŁADNIKI MINERALNE OBECNE SĄ W WARZYWACH I OWOCACH?
3. CO WARTO WIEDZIEĆ O OPAKOWANIACH KARTONOWYCH?
4. JAK POWSTAJE SOK?
Uczniowie poznali także FAKTY I MITY NA TEMAT SOKÓW:
1. CO TO JEST SOK?
2. CO NALEŻY WIEDZIEĆ O CUKRZE W SOKU OWOCOWYM?
3. CO ZAWIERAJĄ SOKI OWOCOWE?
4. JAK NA ZAWARTOŚĆ WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH W SOKACH, WPŁYWA PROCES PASTERYZACJI?
5. SOKI POWSTAJĄ Z ROZCIEŃCZANYCH SOKÓW ZAGĘSZCZONYCH
(KONCENTRATÓW).
Podsumowaniem obejrzanej prezentacji było udzielenie odpowiedzi na takie zagadnienia, jak:
Dzieci podczas zabawy ruchowej odpowiadały także na pytania dotyczące walorów zdrowotnych owoców i warzyw.
Czas przygotować elementy do plakatu konkursowego:
jeden narysowany zegar odkserowaliśmy 5 razy, a potem szybciutko nadaliśmy każdemu z nich piękne kolory z użyciem kredek olejowych.
Litery hasła plakatu ozdobiliśmy rysunkami owoców i warzyw.
Wykonaliśmy także obrazki owoców, warzyw, soku i zupki.
Wszystko oczywiście powycinaliśmy.
Zostały jeszcze "buźki" dzieci do pomalowania :)

4. CZY SUSZONE OWOCE LICZĄ SIĘ JAKO PORCJA?
5. CZY ZIEMNIAKI MOGĄ STANOWIĆ PORCJĘ OWOCÓW I WARZYW?
Podczas zajęć rozmawialiśmy także o tym, że owoce i warzywa to źródło zdrowia.
Dzieci dowiedziały się:
1. JAKIE WITAMINY ZNAJDZIEMY W OWOCACH I WARZYWACH?
2. JAKIE SKŁADNIKI MINERALNE OBECNE SĄ W WARZYWACH I OWOCACH?
3. CO WARTO WIEDZIEĆ O OPAKOWANIACH KARTONOWYCH?
4. JAK POWSTAJE SOK?
Uczniowie poznali także FAKTY I MITY NA TEMAT SOKÓW:
1. CO TO JEST SOK?
2. CO NALEŻY WIEDZIEĆ O CUKRZE W SOKU OWOCOWYM?
3. CO ZAWIERAJĄ SOKI OWOCOWE?
4. JAK NA ZAWARTOŚĆ WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH W SOKACH, WPŁYWA PROCES PASTERYZACJI?
5. SOKI POWSTAJĄ Z ROZCIEŃCZANYCH SOKÓW ZAGĘSZCZONYCH
(KONCENTRATÓW).
Podsumowaniem obejrzanej prezentacji było udzielenie odpowiedzi na takie zagadnienia, jak:
„Na
którym poziomie Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności
Fizycznej znajdują
się
owoce i warzywa?”, „Jak
często należy jeść
owoce i warzywa?”, „Co rozumiemy pod pojęciem
„porcja owoców
i porcja warzyw?”, „Czy sok warzywny lub owocowy można
nazwać porcją
warzyw lub owoców?”
Kolejnym etapem zajęć było wykonanie KLASOWEGO ALBUMU: 5 PORCJI WARZYW, OWOCÓW LUB SOKU.
Podczas tworzenia albumu dzieci wykorzystały Broszurę Informacyjną i wykonały okładkę, co zapoczątkowało ich własną książkę z informacjami na temat prawidłowego żywienia.
KARTY PRACY WYPEŁNIONE PODCZAS ZAJĘĆ
REKLAMA OWOCÓW i WARZYW - walory zdrowotne
II
CZĘŚĆ –
AKTYWIZUJĄCA
Kolejnym etapem realizacji zajęć były zabawy ruchowe i edukacyjne. Wszystkie gry i zabawy bardzo podobały się dzieciom.
„ZAKODOWANE OWOCE” – zabawa matematyczna
„ZNAJDŹ SOK” – gra w kodowanie
„JAK POWSTAJE SOK?” –
układanie historyjki obrazkowej
„OWOCE I WARZYWA W MOIM IMIENIU”
– zabawa dydaktyczna
Karty pracy, które wypełniali uczniowie podczas zajęć, wzbogaciły o kolejne strony KLASOWY ALBUM: 5 PORCJI WARZYW, OWOCÓW LUB SOKU.
Udział w projekcie był inspirującą wyprawą w świat owoców i warzyw.
Materiały edukacyjne udostępnione przez KUPS oraz ogólnie dostępne na stronach www. posłużyły także do stworzenia prezentacji- filmu : FORUM ZDROWIA nie tylko dla RODZICÓW.
„5 PORCJI ZDROWIA W SZKOLE” – to program edukacyjny, którego celem było zwrócenie uwagi na potrzebę zadbania o edukację w zakresie zbilansowanej diety już od najmłodszych lat.
Sądzę, że cel został osiągnięty. Dzieci wiedzą, że podstawą prawidłowego żywienia jest
spożywanie minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie, a jedną z nich może być szklanka soku. Dieta bogata
w produkty z tej grupy wspomaga ich prawidłowy rozwój ,
a także dostarcza im całą gamę witamin
i składników mineralnych. Dbałość o prawidłowe nawyki żywieniowe od najmłodszych lat z pewnością
zaprocentuje w przyszłości. Tak naprawdę to my sami decydujemy o tym, co jemy i czy zależy nam na naszym zdrowiu psychicznym i fizycznym.
jeden narysowany zegar odkserowaliśmy 5 razy, a potem szybciutko nadaliśmy każdemu z nich piękne kolory z użyciem kredek olejowych.
Litery hasła plakatu ozdobiliśmy rysunkami owoców i warzyw.
Wykonaliśmy także obrazki owoców, warzyw, soku i zupki.
Wszystko oczywiście powycinaliśmy.
Dziewczynki pomalowały emblemat tarczy.
Zostały jeszcze "buźki" dzieci do pomalowania :)
Elementy już są gotowe. Czas na efekt końcowy :)

NASZ PLAKAT KONKURSOWY
Nam się podoba :)
A Tobie?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz