poniedziałek, 10 września 2018

OGÓLNOPOLSKI PROGRAM "5 porcji zdrowia"



Witamy Was w nowym roku szkolnym. Zapowiada się całkiem ciekawie. Klasy II i III przystąpiły do Ogólnopolskiego  Programu "5 porcji zdrowia w szkole", pod honorowym patronatem MEN. Podsumowaniem realizacji programu jest wykonanie plakatu konkursowego przez całą klasę Wszystkie niezbędne informacje znajdują się pod adresem  http://wszkole.5porcji.pl/
Materiały i pomoce dydaktyczne  oraz regulamin można pobrać

  TUTAJ:  http://wszkole.5porcji.pl/materialy.zip

                    RELACJA Z REALIZACJI ZAJĘĆ
                                 
                                   klasa 2a
I CZĘŚĆ – WPROWADZAJĄCA
WARZYWA I OWOCE PODSTAWĄ DIETY 
– CO O NICH WIEMY?”

– wprowadzenie do tematu zajęć
 Zajęcia rozpoczęliśmy od prezentacji  pt. "5 porcji zdrowia" KUPS,
Dzieci obejrzały ją z wielkim zainteresowaniem.


 Poruszono także zagadnienia ( w oparciu o udostępnione materiały KUPS):
1. CZYM JEST PRAWIDŁOWE ŻYWIENIE?
2. ROLA WARZYW I OWOCÓW W CODZIENNEJ DIECIE
– JAKIE SĄ ZALECENIA EKSPERTÓW?
3. JAKIE POWINNO BYĆ SPOŻYCIE WARZYW I OWOCÓW KAŻDEGO DNIA?

Poruszono także zagadnienia podstaw diety, a więc odbyła się dyskusja na temat znaczenia warzyw  i owoców w diecie.
Rozmowa i pogadanka dotyczyła takich zagadnień, jak:
1. ILE WARZYW I OWOCÓW NALEŻY SPOŻYWAĆ W CIĄGU DNIA?
2. WARZYWA I OWOCE A ROZWÓJ ORGANIZMU.

Dzieci dowiedziały się także, czym są porcje warzyw i owoców, a więc:
1. JAKI ROZMIAR POWINNA MIEĆ PORCJA WARZYW I OWOCÓW?

Przykładowe porcje:
a. Jedna sztuka: jabłko, gruszka, banan, pomarańcza, brzoskwinia
b. Jedna sztuka: marchewka, ogórek, pomidor (lub 3-4 koktajlowe)
c. Dwie-trzy sztuki: mandarynki, kiwi, śliwki, morele
d. Pół szklanki – ok. 100 g jagód, malin, porzeczek lub truskawek
e. Pół szklanki – ok. 100 g surówki
f. 1/4 szklanki – ok. 50 g suszonych owoców
g. Talerz zupy z warzywami, przygotowanej na warzywnym wywarze
h. Porcja sałatki zawierającej minimum 100 g warzyw lub owoców
i. Pół szklanki – ok.100 g warzyw ugotowanych lub grillowanych
j. Szklanka lub kartonik soku (ok. 200 ml)



2. DLACZEGO SOK MOŻE BYĆ JEDNĄ Z PORCJI WARZYW I OWOCÓW W CIĄGU DNIA?
3. CZY MOŻNA JEŚĆ 5 PORCJI JEDNEGO, SWOJEGO ULUBIONEGO, WARZYWA LUB OWOCU?
4. CZY SUSZONE OWOCE LICZĄ SIĘ JAKO PORCJA?
5. CZY ZIEMNIAKI MOGĄ STANOWIĆ PORCJĘ OWOCÓW I WARZYW?

Podczas zajęć rozmawialiśmy także o tym, że owoce i warzywa to źródło zdrowia.
Dzieci dowiedziały się:
1. JAKIE WITAMINY ZNAJDZIEMY W OWOCACH I WARZYWACH?
2. JAKIE SKŁADNIKI MINERALNE OBECNE SĄ W WARZYWACH I OWOCACH?
3. CO WARTO WIEDZIEĆ O OPAKOWANIACH KARTONOWYCH?
4. JAK POWSTAJE SOK?





Uczniowie poznali także FAKTY I MITY NA TEMAT SOKÓW:
1. CO TO JEST SOK?
2. CO NALEŻY WIEDZIEĆ O CUKRZE W SOKU OWOCOWYM?
3. CO ZAWIERAJĄ SOKI OWOCOWE?
4. JAK NA ZAWARTOŚĆ WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH W SOKACH, WPŁYWA PROCES PASTERYZACJI?
5. SOKI POWSTAJĄ Z ROZCIEŃCZANYCH SOKÓW ZAGĘSZCZONYCH
(KONCENTRATÓW).

Podsumowaniem obejrzanej prezentacji było udzielenie odpowiedzi na takie zagadnienia, jak:
„Na którym poziomie Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej znajdują
się owoce i warzywa?, Jak często należy jeść owoce i warzywa?”, „Co rozumiemy pod pojęciem porcja owoców i porcja warzyw?”, „Czy sok warzywny lub owocowy można nazwać porcją warzyw lub owoców?
Kolejnym etapem zajęć było wykonanie KLASOWEGO ALBUMU: 5 PORCJI WARZYW, OWOCÓW LUB SOKU.
Podczas tworzenia albumu dzieci wykorzystały  Broszurę Informacyjną i wykonały okładkę, co zapoczątkowało ich własną książkę z informacjami na temat prawidłowego żywienia.
KARTY PRACY WYPEŁNIONE PODCZAS ZAJĘĆ

REKLAMA OWOCÓW i WARZYW - walory zdrowotne















Dzieci podczas zabawy ruchowej odpowiadały także na pytania dotyczące walorów zdrowotnych owoców i warzyw.





II CZĘŚĆ AKTYWIZUJĄCA
Kolejnym etapem realizacji zajęć były zabawy ruchowe i edukacyjne. Wszystkie gry i zabawy bardzo podobały się dzieciom. 




ZAKODOWANE OWOCE” – zabawa matematyczna





ZNAJDŹ SOK – gra w kodowanie















MEMORY” – gra planszowa





„JAK POWSTAJE SOK?” – układanie historyjki obrazkowej














„OWOCE I WARZYWA W MOIM IMIENIU” – zabawa dydaktyczna












Karty pracy, które wypełniali uczniowie podczas zajęć, wzbogaciły o kolejne strony   KLASOWY ALBUM: 5 PORCJI WARZYW, OWOCÓW LUB SOKU. 





Dzieci wykonały także zdrową sałatkę owocową i zielone kanapki.

























Ostatnim etapem naszego udziału w programie  było stworzenie plakatu konkursowego oraz wykonanie kart pracy.
Były to: rebus  i krzyżówka.
                                             Rebus















Krzyżówka














Udział w projekcie był inspirującą wyprawą w świat owoców i warzyw. 
Materiały edukacyjne  udostępnione przez KUPS  oraz ogólnie dostępne na stronach www. posłużyły także do stworzenia prezentacji- filmu : FORUM ZDROWIA nie tylko dla RODZICÓW.


„5 PORCJI ZDROWIA W SZKOLE” – to program edukacyjny,  którego celem było zwrócenie uwagi na potrzebę zadbania o edukację w zakresie zbilansowanej diety już od najmłodszych lat. 
Sądzę, że cel został osiągnięty. Dzieci wiedzą, że podstawą prawidłowego żywienia jest
spożywanie minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie, a jedną z nich może być szklanka soku. Dieta bogata
w produkty z tej grupy wspomaga ich prawidłowy rozwój , 
a także dostarcza im całą gamę witamin
i składników mineralnych. Dbałość o prawidłowe nawyki żywieniowe od najmłodszych lat z pewnością
zaprocentuje w przyszłości. Tak naprawdę to my sami decydujemy o tym, co jemy i czy zależy nam na naszym zdrowiu psychicznym i fizycznym.


 Czas przygotować elementy do plakatu konkursowego: 
jeden narysowany zegar odkserowaliśmy  5 razy, a potem szybciutko nadaliśmy każdemu z nich piękne kolory z użyciem kredek olejowych.
Litery hasła plakatu ozdobiliśmy rysunkami owoców i warzyw.
Wykonaliśmy także obrazki owoców, warzyw, soku i zupki.
Wszystko oczywiście powycinaliśmy.























Dziewczynki pomalowały emblemat tarczy.





Zostały jeszcze "buźki" dzieci do pomalowania  :)


Elementy już są gotowe. Czas na efekt końcowy :)

NASZ PLAKAT KONKURSOWY
w całej okazałości

Nam się podoba :)
A Tobie?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz